گزارشی از یک شوی لباس متفاوت در شهرک غرب

این لباس‌ها برازنده توان‌یابان‏ است

همیشه در جامعه همین که حرف از تأمین نیاز قشر توانیابان می شود همه از ساماندهی اوضاع شهر و وسایل حمل و نقل آنها می گویند.

همشهری محله- زهرا کریمی: آیا تاکنون به این فکر کرده اید که توانیابان نیازهایی دیگری از جمله نیاز به ساماندهی پوشاک دارند. «محبوبه  رحیمیان» طراح لباس و مدیرعامل مؤسسه نیکوکاری نوید صلح است. او به این نوع از نیاز توانیابان توجه ویژه داشته و حدود ۵ سال است که برحسب نوع تخصصش برای توانیابان مدل های مختلف لباس را طراحی می کند. مدل لباس، نوع دوخت، جنس پارچه برحسب سایز و نوع معلولیت (بیماری) متفاوت است. فعالیت او و سایر افراد خیرخواهانه است و برای دعوت سایر خیران در این مسیر هر چند وقت یک بار مدل لباس ها را به صورت حضوری در سالن های اجتماعات به نمایش می گذارند. مراسم نمایش لباس در یکی از برج های شهرک غرب با همکاری اهالی این ساختمان برگزار شد.

تهیه لباس برحسب  سایز و نوع بیماری

 هنوز دقایقی به شروع مراسم باقی است. مهمانان یکی یکی می آیند. جمعی از توانیابان گوشه ای از ورودی سالن در حال پرو لباس ها هستند و تعدادی از خیران نیز وسایل پذیرایی را آماده می کنند. یکی از توانیابان با کمک دوستش لباس دوخته شده را آرام به تن می کند. «سارا رادفر» بیماری خشکی پوست دارد. او درباره حضورش در این برنامه می گوید: «قبل از برگزاری این مراسم برای پرو لباس های جدید لحظه شماری می کردم.

خیلی خوشحالم و خانم رحیمیان را خیلی دوست دارم. چون او تنها کسی است که به فکر ما و پوشش ماست و هدیه ای بهتر از این نیست که لباس سایز خودم را با در نظر گرفتن نوع بیماری ام بپوشم و به راحتی بتوانم در جامعه حضور داشته باشم. خشکی شدید پوست یک بیماری نادر است. الیاف لباس های من باید کاملاَ نخ باشد تا پوستم دچار آسیب نشود. لباس هایی که اینجا برایم طراحی و دوخته می شود با توجه به نوع بیماری ام است. در این چند سال اکثر لباس هایم را از اینجا تهیه کرده ام و معمولاَ رنگ لباس ها هم دلخواه خودم است. »

فروشگاه های شهر اتاق پرو برای توانیابان ندارند

قبل از شروع مراسم همه توانیابان لباس هایشان را می پوشند و برای عکس یادگاری و مجله تخصصی مد لباس توانیابان به محوطه ساختمان می روند. در بین آنها «امین معینی» ۳۷ ساله برای آنکه به بیرون از سالن برود تقاضای کاپشن جدیدش را می کند. نوع دکمه  های این کاپشن آهنربایی است و زیر بغل های آن برای سهولت هنگام حرکت ویلچر شکاف دارد. او در این باره می گوید: «حدود ۶ سالی است که دچار آسیب نخاعی شده ام و الان ۵ سال از آشنایی ام با خانم رحیمیان می گذرد.

خوشحالم که با این گروه آشنا شده ام. چون او با لباس هایی که برای من طراحی می کند همه مشکلاتی را که حین حرکت با ویلچر دارم رفع کرده است. متأسفانه در بازار پوشاک توجهی به لباس قشر معلول نشده است. فروشگاه های بزرگ و به روز پایتخت هم اتاق پرو مناسب یا لباس سایز ما ندارند. معمولاَ در فروشگاه ها باید لباس را بدون پرو بخریم و در منزل پرو کنیم. خوشبختانه خانم رحیمیان بلوز و شلوارهای خوبی را طراحی می کند و همیشه شلوارها فاق بلند است و زیر بغل لباس ها هم شکاف کوچک دارد. اغلب دکمه های لباس را آهنربایی می دوزد و توجه او به جزئیات دیگر واقعاَ مشکل  ما را با لباس رفع کرده است. »

مدیران وارد میدان شوند

نمایش لباس به مهمانان، طراحان، نیکوکاران و اهالی ساختمان آغاز می شود. یک به یک توانیابان با تن پوش های زیبا وارد سالن می شوند. لباس ها با رعایت مد اسلامی، ایرانی طراحی شده اند و بر یقه هر کدام از آنها یک کد نوشته شده است. آنها که طراح هستند کد را روی برگه می نویسند تا آن لباس را تهیه کنند و برخی از خیران هم با نوشتن کد روی برگه هزینه لباس را به مجموعه خیریه می پردازند.

«محمود بروشان» یکی از خیران دعوت شده به مراسم است. او که کد ۳ دست لباس را از مجموعه لباس های نمایش داده شده روی برگه نوشته است می گوید: «طی سال منتظر اعلام تاریخ برنامه نمایش لباس توانیابان توسط مؤسسه خیریه خانم رحیمیان هستم. البته پسرم، علی سندرم داون دارد. مدتی است که برای تهیه لباس برای او به این گروه مراجعه می کنم. چنانچه امکان خرید لباسی را داشته باشم هزینه آن لباس را به مؤسسه می دهم تا بلکه کمکی در سرمایه آنها برای خرید پارچه یا سایر برنامه های اجرایی شان باشد. خیران زیادی در این برنامه حضور دارند و حضور آنها مایه دلگرمی گروه خانم رحیمیان است و مشوق خوبی برای ادامه فعالیت است. قشر توانیاب جامعه بیش از اینها نیاز به حمایت دارد و نباید فقط به توجه و کمک خیران اکتفا کرد. مدیران هم در این باره باید وارد میدان شوند. »

حمایت از حامیان این برنامه را وظیفه شهروندی می دانم

توانیابان برای بار سوم پشت سر هم وارد سالن می شوند و دوباره مهمانان کاغذ و قلم را برای یادداشت کد مدل های سری سوم به دست می گیرند. در بین مهمانان یکی از اهالی برج همراه ۲ نفر از همسایه ها در مراسم حضور دارند. چندان تمایلی به معرفی خود ندارند. این خانم جوان ۲۵ ساله درباره برگزاری نمایش لباس در ساختمانشان می گوید: « به عنوان یک شهروند هیچ وقت به لباس توانیابان توجه نکرده بودم. درخانواده و دوستانم با کسی که معلولیت داشته باشد روبه رو نشده ام.

گاهی برخی از آنها را در کوچه و خیابان دیده ام ولی به غیر از آنکه مانع راهشان در مسیر نشوم به لباس و سایر نیازهایشان توجه نکرده ام. امروز با بیش از ۲۰ نفر از آنها آشنا و دوست شدم و اگر بتوانم می خواهم هزینه یک دست از این لباس ها را به گروه طراحی لباس هدیه بدهم و با آنها همراه شوم و در تهیه مواد اولیه لباس با آنها همکاری کنم. حمایت از آنها را وظیفه شهروندی می دانم. یکی از دوستانم مشاور تبلیغاتی دارد. قرار است برنامه های بعدی آنها را به صورت گسترده تبلیغ کند و از خیران بیشتری در این برنامه دعوت شود و خیلی چراغ خاموش فعالیت نکنند. »

گفت وگو با «محبوبه رحیمیان» مدیر مؤسسه نیکوکاری نوید صلح
نهادهای رسمی دست به کار شوند

 چوب لباسی ها را پشت دیوار کاذب می گذارد و لباس هایی را از کاور درمی آورد و روی آنها می چیند. بالای یقه هر کدام یک کد می گذارد. توانیابانی که زودتر آماده شده اند در پوشیدن لباس ها به بقیه دوستانشان کمک می کنند. «مجبوبه رحیمیان» مدیرعامل مؤسسه نیکوکاری نوید صلح درباره اهداف فعالیتش در این حوزه می گوید: «مهمترین هدفم نوآوری در مد برای مناسب سازی پوشاک افراد دارای معلولیت، اوتیسم، ام اس، سی پی، دیستروفی عضله و… است. این قشر از جامعه ما با مشکلاتی مواجه هستند که از نگاه عموم پنهان است.

آنها دسترسی به فروشگاه های بزرگ ندارند. هزینه ایاب و ذهاب، خستگی فیزیکی ناشی از نوع ناتوانی، هزینه خرید پوشاک مناسب، ممکن نبودن استفاده از پوشاک موجود در بازار برای اشخاص خاص با شرایط و نیازهای ویژه از نمونه مشکلات آنهاست و برای به حداقل رساندن این مشکلات بدون هیچ اسپانسر و حامی‏، کار را شروع کردم.لباس ها برای ۳ فصل سال بهار، تابستان و زمستان است و همه این لباس ها در مراسم نمایش به توانیابان هدیه می شود.

برخی از خیران برای کمک به فعالیت های ما ممکن است هزینه لباسی را پرداخت کند. خوشبختانه طی این مدت افراد نیکوکار و خیر حامی ما شدند. نمی توان از نقش آنها در پیشرفت کار چشم پوشی کرد. معمولاَ افراد جدیدی که با ما آشنا می شوند از معرفی نشدن کافی این گروه به مردم گله دارند و معتقدند که مدیران و مسئولان می توانند حامی این فعالیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باشند یا نهادی به طور ویژه در همه کشور برای این قشر از جامعه شروع به طراحی و دوخت لباس مناسب کند. » افرادی که قصد ارتباط با این گروه را دارند می توانند به نشانی office@mahbubtehran.com پیام ارسال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست