طراحی ۱۵ لباس تابستانه برای توانیابان

سلامت نیوز:«سحر دوستت دارم». برق طلایی حلقه عشق، نگاه جمعیت داخل سالن را به سمت جوانی می‌برد که از نگاه او، معشوقش با وجود ابتلا به «اکتیوز» نادرترین بیماری پوستی، زیباترین زن جهان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،این خواستگاری، حال و هوای تازه ای به برجی در حوالی میدان ونک که برای دومین بار، میزبان 40 مدل معلول زن و مرد است، می‌دهد. «محبوبه رحیمیان»، طراح لباس و فعال حوزه مددکاری پیش از این هم در اسفند ماه سال گذشته، مراسم مدلینگ دیگری برگزار کرده بود که استقبال بی‌نظیر مردمی و شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشت.

به طوری که پس از برگزاری آن، بیش از 200 معلول درخواست کردند شانس حضور در فشن شو را داشته باشند. در این مراسم هم مانند فشن شوی دیگر، لباس‌هایی تبلیغ می‌شد که متناسب مشکلات جسمی معلولان طراحی شده بود و فعالیت‌های روزمره را برای آن‌ها راحت تر می‌کرد، البته با این تفاوت که لباس‌ها راحـــــــــــت و خنک تر از مدل‌های قبلی و برای فصل تابستان طراحی شده بودند.

سالن فشن شو به دو قسمت تقسیم شده بود. معلولان درگوشه‌ای لباس می‌پوشیدند و گریم می‌شدند و در بخش دیگر، روی سن می‌رفتند. البته 25 نفر از مدل‌ها، تجربه حضور در مراسم قبلی را داشتند و 15 نفر از آن‌ها جدید الورود بودند و نخستین بار بود که مدلینگ را تجربه می‌کردند. با اینکه اغلب شان از بیماری‌های ضایعه نخاعی، سی پی، قطع عضو وام اس و… رنج می‌بردند اما هیجان و شادی در چهره تک تک آن‌ها موج می‌زد. کسانی که تعداد زیادی از دستگاه‌های اداری از پذیرفتن شان شانه خالی کرده بودند و می‌خواستند به همه، ثابت کنند، ناتوان نیستند.

البته هدف مهم تری هم داشتند، اینکه با جذب چند اسپانسر یک تولیدی و فروشگاه برای معلولان راه‌اندازی کنند. در این میان، به لباس‌های هر کدام از آن‌ها، هم شماره‌ای نصب شده بود تا اگر تماشاچی‌ها تمایل داشتند هزینه دوخت و طراحی لباس یک معلول را بر عهده بگیرند.

تازه عروس و داماد مراسم
خانواده‌های معلولان هم برای کمک آمده بودند. تا جایی که علاوه بر تماشا، به آن‌ها هم برای رفتن به روی سن کمک می‌کردند. مادر فاطمه کوچک ترین مدل 14 ساله مراسم، ویلچرش را هل می‌داد و آن‌هایی هم که همراه نداشتند، معلول دیگری بازوی شان را گرفته بود و با هم روی سن می‌رفتند.«سحر رادفر» تازه عروس این مراسم می‌گوید که انتظارش را نداشته در فشن شو از او خواستگاری شود و هنوز شوکه است. البته او زمزمه‌هایی از اطرافیان، در مورد آمدن یک داماد به مراسم شنیده اما به ذهنش هم نمی‌رسیده که آن دختر خوشبخت خودش باشد. «حمید سلیمانی» خواستگار سحر، 4 سالی می‌شود که می‌خواسته از او خواستگاری کــــــند و حدود 3 هفته است تصمیم به این کار گرفته است.

«مصطفی افشار»، ورزشکار و مـــــــدل 30 ساله‌ای است که در 3 سالگی، زانوهایش بر اثر فلج اطفال قدرت خود را از دست داده است اما این ضعف جسمانی مانع حضورش در جامعه و موفقیتش نشده است. به طوری که توانسته حدود 9 بار در لیگ بسکتبال معلولان، عنوان قهرمانی را کسب کند. او پیش از آشنایی با خانم «رحیمیان» برای خرید لباس مشکلات زیادی داشته اما حالا چندین دست لباس دارد که متناسب با ویژگی جسمانی‌اش طراحی شده است.

«هما میررضایی»، زنـــــــی است که در 17 سالگی هنگام شنیدن خبر فوت پدرش از ناحیه پا دچار معلولیت شده و با کمک عصا راه می‌رود. در این مراسم خانم رحیمیان، مانتویی ویژه فصل تابستان برای او طراحی کرده تا حرکتش در هنگام راه رفتن با واکر سریع شود.

بهزیستی به وعده‌اش عمل کند
«آزاده چغا» بیمار دیستروفی عضلانی که برای دومین بار در فشن شوی معلولان شرکت می‌کند، با گلایه از سازمان بهزیستی می‌گوید: این سازمان در مراسم قبلی به ما قول داده بود تا کارگاهی در اختیارمان قرار دهد اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

طراحی 65 لباس برای 14 نوع معلولیت
«محبوبه رحیمیان» خیر کارآفرینی که 19 سال است در حوزه معلولان فعالیت می‌کند، مسئولیت مدیریت و طراحی این مراسم را بر عهده دارد. او که پیش از این، 50 لباس برای 14 نوع معلولیت طراحی کرده بود، برای کلکسیون تابستانه این فشن شو هم 15 مدل لباس جدید طراحی کرده است.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کند تا در سال، 4 مراسم مدلینگ متناسب با فصل‌های مختلف برگزار کند، می‌گوید: لباس‌های تهیه شده برای این فشن شو از نخ و دوک و پشم ظریف تهیه شده است، همچنین طراحی و دوخت لباس برای مبتلایان به دیستروفی بسیار مشکل است، چراکه بدن آن‌ها تحمل وزن لباس را ندارد و به همین خاطر تلاش شده لباس‌های کلکسیون تابستان به ویژه برای آن‌ها سبک تر و راحت تر باشد.وی ادامه می‌دهد:

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید لباس‌ها، قرار دادن پارچه‌ای روی آن‌هاست که هنگام حرکت معلولان در شب، ماشین‌ها آن‌ها را ببینند و از تصادف معلولان جلوگیری شود.محبوبیان با تأکید بر اینکه در این مراسم، چند نفر هزینه پرداخت لباس 3 تن از معلولان را بر عهده گرفتند، ادامه می‌دهد: صد درصد لباس‌های طراحی شده نخی است و تمام پارچه‌ها از کشورهای خارجی خریداری شده است،

چراکه وجود حتی 10 درصد الیاف مصنوعی در لباس باعث ناراحتی و اذیت شدن آن‌ها می شود.وی ادامه می‌دهد: تعداد زیادی از معلولان می‌گفتند شال‌هایی که در بازار وجود دارد از سر شان سر می‌خورد و آن‌ها به علت قطع عضو نمی‌توانند آن را تنظیم کنند، به همین خاطر روسری‌های تابستانه و خنکی برای آن‌ها طراحی کردم که به دور گردن آن‌ها می پیچد و از سرشان سر نمی‌خورد.

محبوبیان می‌گوید: یکی از مدل‌های ما پسری مبتلا به معلولیت ذهنی است که مدام آب دهانش می‌ریزد، به همین خاطر حوله کوچکی روی لباسش طراحی کردیم تا کمتر دچار سختی شود.

برچسب ها:

توانیابسلامت نیوزلباسمحبوب تهرانمحبوبه رحیمیانمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست